
Paid Social
Sådan får du succes til Black Friday på sociale medier


Patrick Pedersen
Paid Social Team Lead
Kampen om det vigtige Q4 er allerede i gang, i hvert fald hvis du driver en e-commerce forretning. Kampen om kunderne intensiveres år for år, og her er 2023 ingen undtagelse. Jeg ser år for år, at grænserne for hvornår startskuddet lyder, rykker sig længere og længere væk fra den helt store forbrugerfest – Black Friday.
Hvordan skal man som annoncør forberede sig på denne måned/uge/weekend/dag?
Svaret er ikke entydigt!
Når jeg skriver at grænserne rykker sig, så er det fordi jeg i år har observeret flere annoncører som allerede i august måned annoncerede, at deres tilbudsprodukter ikke bliver yderligere sat ned på “Black Friday”. Det er altså en ret vild udvikling. Black Friday kampagner tog for alvor fat i 2019, og her 4 år senere er vi allerede ved et punkt, hvor du som forbruger bliver præsenteret for sådanne kampagner i løbet af sensommeren. Det stiller – i min optik – høje krav til dig som annoncør i kampen om kundernes opmærksomhed, når festen for alvor går i gang den 24. november 2023. Eller måske før?
Svaret er et rungende – FØR! For mange af mine kunder er arbejdet op mod et succesfuldt Q4 allerede startet i lavsæsonen, for e-commerce forretninger – juli måned.
Når jeg indleder med at skrive at svaret ikke er entydigt, så er det fordi det kommer an på din virksomheds økonomi, dine produkter, din fortjeneste og ikke mindst din livstidsværdi på kunderne.
Ofte møder jeg annoncører der sigter efter den korte transaktionsbaserede målestok, i stedet for at se det som en mulighed for at skabe en relation til nye kunder, som vender retur til din forretning og køber flere produkter på et senere tidspunkt.
Derfor anbefaler jeg også altid, at der følges op på lige præcis det segment, du rammer med din tilbudskampagne, gennem eksempelvis din e-mail markedsføring. Men mere om det i slutningen af mit indlæg.
Derfor bør du tagge alle permissions som du indhenter på din kampagne med et hashtag, så du er i stand til at lave separate mail-kampagner efterfølgende. Her kan du promovere nye tilbud løbende, eller sætte gang i dit velkomstflow, så nye kunder får relevante informationer om dig og dit brand.
Opstarten og overvejelserne baner vejen for en succesfuld kampagne
Det er vigtigt at huske på, at din kampagne ikke er stærkere end det produkt du viser dine besøgende.
Sørg altid for at:
- Have en kort vej til dine tilbud gennem en samlet landingpage, der kommunikerer hvad du tilbyder i din kampagne.
- Anvend gerne en masse SEO-relevante formuleringer, som giver dig en smule mere medvind på din organiske google.
- Sørg for at have den kortest mulige loadtid på din landingpage. Det er både godt for din SEO og sikrer at du ikke mister besøgende, der var på vej ind i din butik.
- Promovér bestsellers i first scroll på din landingpage.
- Sørg for at have opsat din tracking korrekt på din landingpage!
Flere og flere benytter sig af sider, hvor der tælles ned til sitet bliver åbnet. Det skaber en “sence-of-urgency” og bidrager til at dine kunder – måske af ren nysgerrighed – har lyst til at vende tilbage hurtigst muligt, når der bliver åbnet op. Dette er en god strategi at anvende, da det skaber en lyst og en nysgerrighed hos kunderne.
Her er det en god idé at annoncere 2 uger før tilbuddene åbner og samle tilmeldinger op, så du kan advisere, når dine tilbud eller kampagne åbner op. Her kan du med fordel overveje SMS i kampen om opmærksomhed.
SMS markedsføring er overset af mange
Mange annoncører er bange for at fremstå for aggressivt over for forbrugerne ved at benytte sig af SMS markedsføring. Det er jeg meget uenig i. SMS har flere gange vist sig at være langt mere effektiv end emails. Det kræver, at du har indhentet samtykke og et telefonnummer, men med det på plads står du virkelig stærkt ift. at tiltrække dine kunder.
Jeg er altid fortaler for at bruge de enkelte kanaler optimalt og SMS har jeg set eksempler på har en 6 gange så høj åbningsrate og ja – det kan sagtens konvertere til salg! Så hvis du ikke har den vertikal med i dine overvejelser, så er det virkelig noget jeg synes, du skal overveje!
I perioden op til Black Friday, bliver der virkelig sendt mange e-mails ud til de enkelte kunder, og det er en kamp, der er svær ikke at drukne i, fordi mange ofte sender mails på samme tidspunkt. Man forsøger at vinde opmærksomheden og ofte har e-mails en halvt så høj åbningsrate end ellers. Simpelthen fordi det er svært at få taletid i kundernes indbakker. Derfor er det min klare anbefaling at overveje, om SMS kan give dig en fordel i kampen om opmærksomhed. Mit svar er entydigt at det er en rigtig, rigtig skarp kanal at bruge!
Spil med på kanalens præmisser
Dette indlæg handler om hvordan du får mest ud af Black Friday indsatserne på sociale medier, men alligevel nævner jeg både email, landingpage og SMS?
Tiderne er forbi hvor en kampagne udelukkende vurderes på de sociale medier, jeg vil ikke begynde at kede nogen med snak om privacy policies, IOS 14+ osv. Men det tvinger os til at bruge kanalerne dér, hvor de bidrager mest til den overordnede succes.
Brugerdata er essentielt
Tilbage til de sociale medier, nærmere bestemt Meta, for med alt det udenom på plads, er det tid til at få det ud og leve på sociale medier så du også får visninger og trafik fra dine kunder.
Meta er langt fremme når det kommer til algoritme baseret medieindkøb, og det er en klar fordel at udnytte det til din kampagne. På META kaldes det “Advantage+” og er pendanten til “Performance MAX” på Google.
Ved at benytte “Advantage+” fodrer du algoritmen med dine historiske data i hele din annoncekonto, på tværs af alle kampagner du har haft tændt for. Hvorimod en ny kampagne på traditionel vis udelukkende fokuserer på de inputs man selv sætter op, hvorefter den skal gennem en længere læringsperiode, før den performer optimalt. Det er der ganske enkelt ikke tid til at vente på.
Det er derfor min klare anbefaling, at du som minimum har én Advantage+ kampagne som primær kilde til salg i din kampagneperiode.
Konsolidér dine retargeting målgrupper
Med din advantage+ kampagne kørende som ét kampagnespor til de “nemme” konverteringer, skal den med sikkerhed nok generere trafik til din kampagneside og forhåbentlig også generere konverteringer. Mine bedste erfaringer til Black Friday når det kommer til retargeting, er at lægge alle dine målgrupper i én samlet målgruppe (ad set). Det vil sikre, at du får flest mulige visninger i din funnel opsætning.
Med det på plads, bør du i første omgang optimere mod køb og sætte dine annoncer op. Når dine kampagner er sat op, så bør du lave kopier af disse, som optimerer mod forskellige ting, som du kan have i baghånden, hvis dine kampagner ikke leverer optimalt på selve dagen. Jeg vil anbefale dig at have 3-4 kampagner klar til at køre, hvis skulle det blive nødvendigt:
- Èn kampagne der benytter sig af et lifetime budget, med de samme retargeting målgrupper som illustreret ovenfor.
- En kampagne med dine retargeting målgrupper der optimerer mod et blødere konverteringspunkt, eksempelvis “Add-To-Cart” eller “View content”.
- En kampagne der optimerer mod “Reach” i dine retargeting målgrupper (den er god nok).
- En topfunnel kampagne er også god at have i baghånden eksempelvis med lifetime budget for at presse leveringer igennem, hvis du skulle have svært ved det.
Reach kampagner er lodret imod hvad jeg – og mange af mine kollegaer i branchen – altid anbefaler. Men jeg har altså set det fungere til retargeting formål på black week/friday/weekend, fordi det her oftest bliver en kamp om visninger i målgruppen. Med reach kommer du bredere ud for billigere penge, hvilket er grunden til at den er ideel i denne henseende. Det stiller krav til at dit content er indbydende og kan trække trafik ind.
Normalt bruger jeg aldrig reach kampagner, men jeg har tidligere på de store dage haft held med disse, fordi de giver en øget eksponeringsandel i målgruppen, som allerede har stiftet bekendtskab med dit brand. Hold rigtig godt øje med udviklingen i løbet af din kampagne og forsøg dig ellers med denne, hvis de andre kampagner du har kørende, ikke fungerer som du havde forudset.
Sæt altid både content og kampagner op i rigtig god tid og som minimum 7 dage før det går løs. Der er tryk på META i dagene op til og vi ser ofte at “review” på content tager flere dage. Sidste år skal de have ros for at kunne imødekomme det øgede tryk, men man ved aldrig om de er stand til det samme i 2023. Det er surt ikke at kunne annoncere et godt tilbud, fordi det sidder fast i godkendelsesprocessen!
Til din retargeting kampagner er det virkelig et must, at benytte dig af alt den data du har på dine kunder. Kundelister, e-mails på modtagere af nyhedsbreve giver dig en kæmpe fordel hvis det bruges rigtigt. Klaviyo, Mailchimp og lignende systemer har gjort det let at sætte automatiserede overførsler af kundedata op, og efterhånden er det få klik der skal til for at den automatiserer hele processen.
Hvor i din funnel du skal bruge det, har jeg illustreret nedenfor i et forsøg på at gøre det lidt lettere at forstå, hvor jeg vil hen med mit skriv her. Se nedenfor:
Normalt ville jeg anbefale at have mid og lower funnel separeret, såfremt din tracking er optimalt sat op. Det antager jeg i mit eksempel her hvor alle hændelser bliver samlet i den samme målgruppe, som engagement målgrupper på tværs af Meta og Instagram. De målgrupper du med fordel kan anvende hertil:
- Engagement målgrupper de sidste 90 dage på tværs af Facebook og Instagram (custom audiences)
- Lister med tidligere kunder synkroniseret igennem facebook business manageren
- Lister med alle modtagere af dit nyhedsbrev synkroniseret med business manageren
- Alle website hændelser de sidste 90 dage (for at have mest muligt data) herunder både køb, add to carts og ligeledes alle dine trackbare hændelser på din meta pixel. det samme gør sig gældende hvis du tracker til Snapchat, TikTok eller lignende
Generelt vil jeg anbefale at du til denne tid samler så meget data, som muligt, i de samme målgrupper, således du sørger for at få så meget levering igennem til de varmeste målgrupper. Oplever du i løbet af din kampagneperiode at det er svært at få nok visninger, så er det her hvor du vil blive glad for at kunne tænde for nogle andre kampagnetyper, der giver dig de visninger du mangler.
Hav lavet denne opsætning i god tid, således du ikke skal til at have godkendt din kampagne før den kan gå live. Det kan tage adskillige timer før en kampagne bliver godkendt og er ærgerlige at miste.
Content skal være indbydende
Sørg for at det content du benytter dig af, skal være tematiseret med sorte farver og kommunikerer tydeligt at der er tale om et black-friday tilbud til modtageren af din annonce. Min erfaring er at content, som ikke emmer af black-friday, drunker i mængden. Seneste studier viser at du har i omegnen af 2 sekunder til at fange interessen hos modtageren. Både på TikTok og Meta er det således vigtigt at have for øje når du laver content til dine annoncer.
Det er ofte ikke det pæneste content der kommer ud af det, men det er altså klart det vi ser virker bedst hvis du vil have potentielle købere ind til din kampagne.
Vi benytter os af en blanding af forskellige annoncetyper. Vi laver gerne både enkeltstående annoncer men samler også gerne alle tilbud i en karrussel og/eller en storefront collection annonce. Det vil dog altid være en vurdering fra case til case og afhænger af hvor mange tilbud du annoncerer for samt hvad din kampagne omhandler.
Husk også beløbsgrænser på kreditkort!
Vær opmærksom på, om du har et øvre loft på kortet, som er tilknyttet dine annoncekonti. Det ville være surt at have en fantastisk kampagne kørende, som bliver slukket i løbet af din kampagne, fordi du har overskredet grænsen på dit kreditkort. Hav gerne backup betalingsmetoder på din konto – og undgå at bruge VISA kort, da de oftest blokerer udenlandske transaktioner.
Jeg håber mine tanker har kunnet bruges til noget i din jagt på at skabe succes i en konkurrencepræget tid. Hvis du ikke fik alle detaljerne med, kan du læse mine opsummerede tanker og anbefalinger her:
Opsummering
- Konkurrencen om kunder intensiveres hvert år, og mange annoncører begynder allerede i august at annoncere Black Friday-tilbud. Det anbefales at forberede sig tidligt for at fange kundernes opmærksomhed.
- Brug af nedtællinger på hjemmesider skaber en “sense of urgency” og opfordrer kunderne til at vende tilbage hurtigt. Anbefales at annoncere to uger før tilbuddene åbner og samle tilmeldinger.
- SMS-markedsføring bør ikke undervurderes, da det ofte har højere åbningsrate og konverteringsrate end e-mails. Kræver samtykke og telefonnumre.
- Udnyt Meta’s Advantage+ kampagner, der bruger historiske data for at optimere resultaterne i din annoncekonto.
- Saml alle retargeting målgrupper i en samlet målgruppe (ad set) for at sikre flest mulige visninger i din funnel opsætning. Opret kopier af kampagner, der optimerer mod forskellige mål, hvis nødvendigt.
- På trods af normal anbefaling om ikke at bruge Reach kampagner, kan de være effektive til retargeting på store dage som Black Friday, da de giver bredere eksponering i målgruppen til en lavere pris.
- Sæt altid content og kampagner op mindst 7 dage før Black Friday for at undgå forsinkelser i godkendelsesprocessen.
- Content bør tematiseres med sorte farver og kommunikere tydeligt, at der er tale om Black Friday-tilbud. Opmærksomhed er afgørende, da du kun har få sekunder til at fange interessen hos modtagerne.
- Brug en blanding af forskellige annoncetyper, herunder enkeltstående annoncer, karruseller og storefront collection annoncer, afhængig af antallet af tilbud og kampagnens karakter.
- Vær opmærksom på beløbsgrænser på dine kreditkort, og sørg for at have backup-betalingsmetoder til rådighed for at undgå ærgerlige afbrydelser i kampagnerne.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev