Sådan laver du en Facebook Pixel


Læsetid: 6 minutter

En Facebook pixel er et vigtigt element, når du vil annoncere! Selve pixlen er et stykke kode, som du skal placere i hjemmesidens header felt. Når den er placeret og aktiveret på siden, kan den bl.a. rapportere vigtige hændelser som køb og konverteringer, men kan også bruges til at få indblik i hvordan personer bruger dit website, samt opbygge specifikke og meget brugbare målgrupper.

Du har selv oplevet de sponsorerede opslag på dit Facebook eller Instagram feed, som naturligvis er betalte reklamer. Har du også oplevet at få annoncer fra hjemmesider, du selv har besøgt for nylig, så befinder du dig i denne virksomheds ‘Retargeting’ målgruppe – Men det vender vi tilbage til senere i dette indlæg!

Sådan laver du en Facebook Pixel

Hvad kan du bruge Facebook Pixel til?

Du vil gerne vide hvilke brugere – med en Facebook profil – der har besøgt din hjemmeside.

Du vil også gerne eksponere målrettede annoncer til disse brugere.

Men mest af alt, vil du bare gerne sælge endnu mere.

Først skal du vide, at din Facebook Pixel først begynder at opsamle data, når den er aktiveret på din hjemmeside. Det er derfor bare komme i gang – hurtigst muligt.

Når din pixel er aktiveret, får du som annoncør adgang til de mange spændende muligheder:

  • KONVERTERINGER

Du kan nu måle og tilskrive specifikke konverteringer, som sker på din hjemmeside. Konverteringer kan f.eks. være webshop køb af produkter, tilmeldinger til virksomhedens nyhedsbrev eller udfyldning af kontaktformular (Lead).

Måling af disse konverteringer gør sig specielt brugbare ved annonceringen, så du kan arbejde ud fra prisen per konvertering (CPA: Cost Per Acquisition).

Nu bliver det også muligt at se præcis hvilke af dine annoncer der har virket godt, og hvilke annoncer der bør overvejes en gang mere.

  • KAMPAGNEMÅLSÆTNINGER

Når du opretter en annoncerings-kampagne, kan du vælge blandt flere optimeringsmål.

Du kan bl.a. vælge at kampagnen automatisk(via Facebooks annoncerings-algoritme) skal gå efter, eller ‘optimere’ mod, en specifik konvertering. Dette kunne f.eks. være køb på webshoppen.

  • RETARGETING

Noget af det smukkeste ved en korrekt opsat Facebook Pixel er, at du kan oprette unikke målgrupper med: alle der har besøgt siden, alle der har lavet en bestemt handling på hjemmesiden, alle der har besøgt en bestemt landingsside, eller alle der efterlod en fyldt indkøbskurv, uden at gennemføre købet.

Disse målgrupper opdateres automatisk og kontinuerligt, så en given Retargeting kampagne kan virke optimalt i meget lang tid, og som regel til en lavere konverteringspris end dine ‘Push’ annoncer!

Her er det optimalt at annoncere for disse brugere, der anses som brandvarme.

  • LOOK-A-LIKE MÅLGRUPPER

Med en Facebook Pixel kan vidundermediet sammenligne besøgende på din hjemmeside, eller gamle kunder, med Facebook profiler der minder om dem. Dette redskab er en af de helt store fordele ved annoncering på de sociale medier ejet af Facebook, men desværre en mulighed mange danske virksomheder ikke drager nytte af. Dagens bedste tip er at bruge look-a-like målgrupper, der gang på gang konverterer bedre, end den brede målgruppe gør.

Sådan opretter du din egen Facebook Pixel

Du har forhåbentligt allerede oprettet eller fået adgang til en Business Manager konto, og du vil nu gerne drage fordel af de måleegenskaber der følger med en Facebook Pixel.

For at kunne oprette en pixel for virksomheden, skal du først kontrollere om du har administrator-adgang for kontoen. Har du dét, så følg disse enkle skridt:

  1. Gå til Virksomhedsindstillinger i Annonceadministrator
  2. Vælg derefter din virksomhed
  3. Klik på Datakilder
  4. Vælg Pixels
  5. Klik på knappen “+ Tilføj
  6. Indtast navnet til din nye pixel
  7. Indtast URL på din hjemmeside (Valgfrit)
  8. Klik nu på Fortsæt
  9. Og klik så til sidst på “Opsæt pixlen nu”

Nu er du allerede godt i gang, og har officielt oprettet din Facebook Pixel. Men bare rolig – du er slet ikke færdig endnu.

Sådan opsætter du din Facebook Pixel

Du skal nu vælge hvordan du vil tilføje Pixelkoden til din hjemmeside, så du kan starte med at forbinde websiteaktivitet mellem din side og Facebook.

Du kan enten tilføje koden ved hjælp af en partnerintegration med en af Facebooks partnere som WordPress, Wix.com, Shopify m.fl.

Du kan også tilføje pixelkoden manuelt til din hjemmeside, hvorefter du bare skal følge de enkle instruktionerne du får af Facebook.

Sidst men ikke mindst, kan du også sende vejledningen af opsætningen til en udvikler via e-mail.

Husk at teste om koden virker som den skal – Dette gør du når Facebook pixlen er indsat på hjemmesiden. Men det guider vi dig selvfølgelig også igennem, hvis du bare læser videre.

Sådan opsætter du din Facebook Pixel

Sådan tjekker du at Facebook pixel er installeret korrekt

Du har nu indsat pixelkoden på din hjemmeside, og kan derfor gå tilbage til vinduet med opsætningen fra Facebook. Her kan du teste aktivitet, ved at indtaste webadressen for din hjemmeside.

Indtast URL og tryk derefter på knappen “Send testtrafik”.

BONUS TIP: Facebook Pixel Helper

Vi anbefaler altid vores kunder at installere plugin’et Facebook Pixel Helper. Hvis du bruger Google Chrome som browser, så klik på linket ovenfor.

Denne extension viser med det samme om Facebook Pixel er aktiv på den hjemmeside du er på – Den virker på alle hjemmesider, også dem du ikke styrer.

Gav det mening?

… Forhåbentlig er du allerede nu godt kørende, men hvis alt dette ligner en by i Rusland, så står vi hos 1260 altid klar til at hjælpe dig!

Et bureau der hjælper virksomheder med at indfri deres potentiale med digital markedsføring.

Vi står altid klar til at hjælpe dig med en konkret problemstilling eller sparring på din overordnede markedsføring.